“Hij begreep dat een deel, zelfs een groot deel, van leiderschap slechts symbolisch is.”
– Richard Stengel, Nelson Mandela 15 lessen (P. 64)

Elke keuze die wij maken als mens heeft invloed op de toekomst. Zo ook de keuze(s) die wij maken om onze omgeving te ‘leiden’. Ten eerste zullen we leiding moeten nemen over onze eigen levens. En daarna zullen wij als ondernemer de leiding moeten nemen tijdens gesprekken met klanten en later eventueel leiding moeten geven aan onze werknemers.

Ik geloof dat de manier waarop wij leiding nemen in ons leven en over die van anderen cruciaal is. Het boek van Nelson Mandela 15 lessen is doorspekt van leiderschapswijsheden. De les waar we deze keer naar gaan kijken is hoe je vanuit de achterhoede aan kunt sturen en wat het betekent om vanuit de achterhoede aan te sturen.

Ga op zoek naar slimme mensen

“Weet je, als je wilt dat het vee in een bepaalde richting gaat lopen, ga je achter het vee staan… …Dan zorg je dat er een paar van de slimmere dieren naar de voorkant van de kudde gaan en in de richting lopen die jij wilt dat zij lopen. De rest volgt dan die enkele energieke dieren die vooroplopen, maar eigenlijk stuur jij vanuit de achterhoede.”
– Nelson Mandela, Nelson Mandela 15 lessen (P. 65)

Natuurlijk zijn wij geen vee. Of herders. Misschien heb jij geen werknemers. Gelukkig is dat het punt ook niet wat hier gemaakt wordt. We mogen het iets breder opvatten. Laat ik een voorbeeld geven. Stel, je bent bezig om een klus binnen te halen, daar zit je dan met 10 mensen aan tafel. Een aantal daarvan zijn absoluut knappe koppen. Vervolgens zou je kunnen beslissen om te proberen slimmer over te komen dan die mensen. Of je kunt hen het woord laten doen en zelf inspringen wanneer het nodig is. Misschien is dat niet het beste voorbeeld. Maar het geeft je een idee. Een ander voorbeeld is, als je de kans krijgt om samen te werken met intelligente mensen, zou je ervoor kunnen kiezen om continue overal de leiding te willen nemen. Maar misschien weten deze mensen veel beter wat nodig is. En is het zaak dat je eerst van ze leert. En ze daarna langzaamaan de richting op ‘stuurt’ die jij wilt.

Dan komen we aan bij de volgende vraag, hoe werkt dat ‘sturen’ precies?

Stuur mensen in een richting

“Het idee is dat het meest fundamentele van leiderschap is dat je mensen in een bepaalde richting stuurt.”
– Nelson Mandela, Nelson Mandela 15 lessen (P. 65)

Iets verderop schrijft Richard Stengel dat Nelson Mandela zegt dat “het getuigt van wijsheid om mensen te overtuigen iets te laten doen en hen te laten denken dat het hun eigen idee is”. Maar hoe doe je zoiets precies? Wat is die wijsheid dan? Dat is iets waar ik al lange tijd over nadenk en iets wat niet eenvoudig te beantwoorden is. Voor nu wil ik het opbreken in 3 factoren die hierbij kunnen helpen.

1. Betrek mensen emotioneel. Wopke van Solkema zegt altijd: “People may forget words you say… but they will never forget how you made them feel” (Carl W. Buech). Simon Sinek geloofd dat dit ‘emotionele’ eigenlijk een stukje rationeler is en vooral in de ‘waarom’ zit. Om daar meer over te leren zie deze video: https://www.youtube.com/watch?v=_I-_0cnj_xQ

2. Gebruik feiten. Nadat je mensen emotioneel hebt betrokken is het zaak om ook feiten te gebruiken. Hou het kort en krachtig. Ook hier raad ik aan om vooral de ‘hoe’ van Simon Sinek te volgen. Geef in het algemeen aan hoe je voor je ziet dat jouw ‘oplossing’/’product’/etc. gaat helpen. Maar bovenal, wees kort en krachtig.

3. Luister goed naar het verhaal van de ander. Ook dat geeft mensen een goed gevoel. Wacht rustig af tot de ander zijn verhaal compleet heeft gedaan. Vat de ander zijn verhaal samen (dit laat zien dat je begrepen hebt wat de ander bedoelt) en geef eventueel jouw antwoord. Vertrouw erop dat je daarna de juiste antwoorden wel zult vinden. Net als in een gesprek met die goede vriend waar je altijd de juiste woorden voor weet te vinden.

Ik hoop dat dit een beetje richting geeft in hoe je mensen kunt sturen in een richting.

Laat mensen delen in je overwinningen, word een team

“Mandela had oprecht in de toegevoegde waarde van een team geloofd, en hij wist hoe hij het beste uit zijn mensen kon halen. Hij moest hen laten voelen dat zij deelden in de glorie, en wat nog veel belangrijker was: dat zij invloed hadden op zijn beslissingen
– Richard Stengel, Nelson Mandela 15 lessen (P. 64)

Naast het feit dat ik geloof dat we leiding moeten nemen over ons eigen leven. Denk ik dat bijna elk mens weleens leiding moet geven over anderen (gezin, collega’s, werknemers, werkgevers, opdrachtgevers, etc.). Het is dan cruciaal dat je begrijpt hoe teams werken (2 mensen bij elkaar kan ook al een team zijn). Haal jij altijd het beste uit de ander wanneer je samenwerkt? Ik geloof dat ook hier weer een aantal punten zijn die wat mij betreft waarden zijn die ‘hart en ondernemen’ compleet ondersteunen.

1. Zorg ervoor dat de ander tot zijn recht komt. Hoe meer je aan jezelf denkt in een team hoe minder je een team zult zijn. Voetbal is daar een mooi voorbeeld van. Als iedereen alleen de bal voor zichzelf probeert te houden wordt er nooit gescoord toch?

2. Geef je eigen grenzen altijd aan. Jij bepaalt wanneer je iets doet, niet de ander. Mensen kunnen heel veel van je verwachten. Maar jij geeft aan wanneer je iets wel of niet doet. Niet de ander. Dat voorkomt burn-outs en stressvolle situaties waar het helemaal niet meer om ‘team’-zijn gaat.

Daarnaast zoemt Richard Stengel hier in op het belang van het delen in de glorie en tot slot dat bijvoorbeeld jouw ‘teamgenoot’ het gevoel heeft dat hij invloed heeft op jouw beslissingen. Wat mij betreft is dat delen in glorie. Ik word er gelukkig van wanneer ik zie dat mensen om mij heen succesvol zijn en ze delen van mijn advies op hebben gevolgd (invloed op hun beslissingen). Hoeveel mooier is het dan wel niet om te zien dat mensen in je directe omgeving, mensen waar je mee samenwerkt, jou ook betrekken in hun beslissingen. En dat doordat je op die manier samenwerkt een hecht team wordt en overwinningen behaald. Ditzelfde geld voor de samenwerking met je gezinsleden. Het samenwerken met een opdrachtgever en ga zo maar door.

Tot slot

Dit was deel 1 van de 2 delen over ‘aansturen vanuit de achterhoede’. Ik ben erg benieuwd wat jij hiervan vindt? En vooral wat voor jou de grootste lessen waren. Zijn er vragen die bij je opkomen? Zijn er dingen die ik absoluut moet vertellen in deel 2?

Over Mij

Over Nathan Jansen

“waarom combineer je ‘het gaat om het hart’ niet met het helpen van mensen met hun onderneming?” Waarom had ik daar niet aan gedacht! Geniaal!

Hoi, ik ben Nathan Jansen. En ik ben op zoek naar de beste manier om te ondernemen vanuit je hart. Tijdens mijn zoektocht deel ik zoveel mogelijk praktische informatie.
Lees verder

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Hart en Ondernemen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

2 thoughts on “Vanuit de achterhoede aansturen – Les 4 van Nelson Mandela deel 1

  1. Hele mooie les en mooi beschreven Nathan! De grootste lessen zijn voor mij denk ik (als ik kijk naar je artikel hierboven):
    – het aangeven van je eigen grenzen. Mensen kunnen er gemakkelijk overheen stappen. Niet eens omdat ze het slecht met je voor hebben. Soms ook puur uit enthousiasme.
    – verder vind ik dat luisteren naar de ander, ècht luisteren soms onderschat wordt. Het is zó belangrijk om gezien en gehoord te worden.
    – bij het punt ‘zorg dat de ander tot zijn recht komt’ wil ik toch ook nog toevoegen: “maar vergeet vooral ook jezelf niet”. Ik merk dat ik – om de ander terwille te zijn – mijzelf zo nu en dan wel eens vergeet. Of mijn behoeftes even oversla.

    • Nathan Jansen says:

      Wat een toffe punten Rory. Ik vind fijn dat je deelt wat voor jou waardevol is. Dan kan ik daar in de toekomst weer op inspelen.

      Ik ben het helemaal met je eens dat je goed voor jezelf moet zorgen! Hoe doe jij dit? Vooral wanneer iemand enorm aandringt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *